Hummus? Nee, niet het bruine organische materiaal dat je in de bodem vindt. Wel degelijk met twee ‘m-en’ en omschreven in de Van Dale woordenboek als een puree van kikkererwten!

De vegetariërs en veganisten onder ons kennen hummus al lang, maar de laatste tijd merk je toch dat deze eiwitrijke puree meer en meer gekend is bij het bredere publiek.

kikkererwten
www.voedingswaardetabel.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een klein stukje geschiedenis 
Hummus komt oorspronkelijk uit de Libanese keuken en werd daarna populair in heel het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Turkije. Zij eten deze puree van kikkererwten en specerijen vooral als dipsaus met het typische brood van daar. Het basis recept van hummus bestaat uit olijfolie, kikkererwten, citroensap, knoflook, tahin (sesampasta), komijn, zout en peper.
Tegenwoordig heeft de hummus ook Europa veroverd en vind je ze in alle smaken en kleuren.

Healthy !
Kikkererwten behoren tot de peulvruchten. Ze zijn rijk aan proteïnen en zitten boordevol micronutriënten (calcium, ijzer, mangaan, kalium, fosfor en vitaminen B1, B2, B6, B11, C).
De combinatie van al onze basisingrediënten met elk hun unieke gezonde eigenschappen,  zorgt er voor dat hummus SUPER HEALTHY is! Goed voor ons haar, nagels, huid en hart- en bloedvaten! WE LIKE!

Aan de slag !

Mix alle basisingrediënten samen tot een smeuïge puree.

350 g kikkererwten (voorgekookt, niet uitgelekt)
2 el extra virgine olijfolie
1 el tahin (optioneel)
sap van 1/2 citroen
1 teentje knoflook
peper en zout

hummus

 

 

 

 

 

 

 

 

Met dit basisrecept kan je aan de slag voor vele varianten.

Rode Hummus: 1 rode paprika, 1 tl paprikapoeder, 1/2 tl cayennepeper
Rode Hummus: 1 el zongedroogde tomaatjes, 1/2 tl cayennepeper
Gele Hummus: 1 tl Kurkuma, 1 tl ras al hanout
Groene Hummus: 1 el verse peterselie, 1 el verse basilicum, 1 el komijn

Hummus is dus niet enkel super gezond, je kan er eindeloos mee variëren, het is snel klaar en je kan het bij vele eetmomenten gebruiken:

Op een stukje brood, op een toastje, op een rijstwafel, op een wrap
Als dip-sausje bij rauwe of gegrilde groentjes en waarschijnlijk nog veel meer ! 

Wist je datjes !

  • Zout verhard kikkererwten, dus niet te veel zout toevoegen.
  • Begin steeds met 1 teentje knoflook aangezien kikkererwten de smaak van knoflook versterken.
  • Gebruik bij voorkeur gedroogde kikkererwten en geen uit blik. Deze laatste zijn onder hoge druk gekookt waardoor er veel voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Maar ik beken, uit tijdsnood gebruik ik ook vaak kikkererwten uit blik…

About the author

Emma is osteopaat en volgt momenteel een opleiding als babycoach. Na haar studies osteopathie specialiseerde ze zich in het behandelen van zwangere vrouwen, baby's en kinderen.

Laat een bericht achter

Wees de eerste om een bericht achter te laten!

avatar
  Subscribe  
Notify of

Categorieën