Zoete aardappelen? Aardappelen met een zoete smaak. Maar ook nog zoveel meer…

De zoete aardappel is geen aardappel maar een groente, een zetmeelhoudend knolgewas afkomstig uit Midden- en Zuid-Amerika. Vooral in de Surinaamse en Canadese keuken is ze heel populair, maar ook bij ons maakte ze een tijdje geleden hun intrede. Tegenwoordig vind je ze op elke markt, in elke biowinkel en in de betere supermarkt.

Zoete aardappelen zijn niet enkel zoet van smaak, ze zijn bovendien ook nog eens super gezond en mogen gerust meerdere keren per week op het menu staan.

‘SUPERFOOD’

Zoete aardappelen zijn op en top healthyness. Ze bevatten veel vitamines C en B6 en zijn rijk aan de mineralen calcium, foliumzuur en kalium. Ook bevatten ze weinig vetten en zijn ze vrij van cholesterol. De vele antioxidanten (1,5 keer zoveel als blauwe bessen!) in een zoete aardappel beschermen ons tegen kanker en de UV stralen op je huid en bevorderen gewichtsverlies. Ze bevatten bovendien weinig caloriën. Daarnaast zijn ze heel rijk aan bètacaroteen wat in je lichaam wordt omgezet in vitamine A. Dit is goed voor je weerstand, ogen en huid.

Daarnaast bestaan zoete aardappelen uit complexe koolhydraten. Hierdoor hebben ze een lage glycemische index. De koolhydraten worden heel traag verbrand waardoor je meer energie hebt en niet snel terug honger zal hebben. De gewone aardappel daarentegen heeft een hoge glycemische index.

Tot slot bevatten zoete aardappelen het eiwithormoon adiponextine. Dit eiwit zorgt voor een betere en gereguleerde aanmaak en afbraak van insuline. Mensen met diabetes type 2 hebben hier veel baat bij. Ook heeft dit eiwit een gunstig effect op depressieve gevoelens.

AAN DE SLAG

Je houdt ze gemakkelijk tot een week vers wanneer je de zoete aardappelen bewaart op een donkere en koele plaats. De ideale temperatuur is 15°. Bewaar ze zeker niet in een gesloten zak.

Net zoals gewone aardappelen kan je ze koken, stomen, bakken, poffen of frituren. Hou er wel rekening mee dat de zoete aardappelen een veel kortere gaartijd hebben en dus sneller klaar zijn.

Je voegt best een gezonde vetstof toe wanneer je zoete aardappelen eet. Bijvoorbeeld olijf- of kokosolie. Dit zorgt er voor dat bètacaroteen beter door je lichaam wordt opgenomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frietjes van zoete aardappelen zijn een absolute aanrader! 

Verwarm je oven op 180°, snij de schoongemaakte, ongeschilde zoete aardappelen in grove frietjes. Leg de frietjes naast elkaar in een ovenschaal met wat kokosolie. (Olijfolie kan ook, maar het verhitten ervan op hoge temperaturen is niet zo gezond). Kruid af met paprika kruiden en zout en zet de frietjes voor 30-40 min. in de oven. Je kan ze eventueel naar het einde toe even onder de grill zetten. Zoete aardappel frietjes kan je ook frituren, bijvoorkeur in kokosvet.

TIP: Voor onze zoete aardappel brownies & THAI CURRY werden ook zoete aardappelen gebruikt !

 

Smakelijk !

Laat een bericht achter

Wees de eerste om een bericht achter te laten!

avatar
  Subscribe  
Notify of

Categorieën