Podologie

Wat is podologie?

Een podoloog behandelt mensen met klachten ter hoogte van het onderste lidmaat. Een foutieve voetenstand kan de onderliggende oorzaak zijn van knie-, heup-en/of rugproblematiek.

Frequente aandoeningen zijn platvoeten, een achillespeesontsteking, een beenlengteverschil, een peesbladontsteking, etc …

Uw klachten zullen oorzakelijk behandeld worden a.d.h.v. een uitgebreid onderzoek. Vervolgens wordt een adequate behandeling opgestart na het evalueren van de onderzoeksresultaten.

Onderzoek

• Anamnesegesprek
    Hierbij schets ik je activiteitsniveau, werkomgeving, medische voorgeschiedenis en pijnbeleving.
  • Biomechanisch en klinisch onderzoek
    Er wordt een beeld gevormd van de algemene mobiliteit van de onderste ledematen. Tevens wordt de Core stability, een belangrijk topic in de blessurepreventie, geëvalueerd.
  • Gang- en/of loopanalyse
    Uw gang- en/of looppatroon wordt in verschillende fasen geanalyseerd. Aan het einde van het onderzoek worden de beelden samen met u geëvalueerd. Deze analyse wordt tevens gefilmd. Dit maakt een correcte opvolging op lange termijn mogelijk.
  • Plantaire drukmeting
    Verschillende (piek)drukken worden gemeten tijdens het stappen en/of het lopen. Relevante resultaten van deze drukmeting worden geïntegreerd in uw zoolconcept. Dit is bijzonder interessant bij diabetici en/of reumapatiënten om pijnlijke drukpunten te ontlasten.

Vervolgens wordt een passende behandeling voorgesteld en opgestart.

Behandeling

Ngl. de mogelijkheden en slaagkansen kan er geopteerd worden voor onderstaande behandelingswijzen:

• Educatie/advies
    Er wordt advies gegeven omtrent stretchoefeningen, (sport)schoenkeuze, kniptechniek,…. Doorverwijzing naar andere disciplines is tevens belangrijk om u een oorzakelijke aanpak van uw klachten te garanderen.
  • Zooltherapie
    Een podologische zool tracht uw gangpatroon zodanig te sturen om bijgevolg uw beweging te optimaliseren.
  • Siliconetherapie
    Een afwijkende tenen stand kan (gedeeltelijk) gecorrigeerd worden a.d.h.v. silicone-therapie. Dit is afhankelijk van de mobiliteit van uw gewrichten. Er kan tevens geopteerd worden om louter comfort te bieden. Hierbij wordt een zachter materiaal gebruikt.

Zolen

Waarom een podologische zool ?

• Gebaseerd op een 3D-scan van je voet
  • Mooie, unieke pasvorm
  • Statische én dynamische analyse
  • Stuurt je in een optimaal bewegingspatroon

Ontwerp van uw zool

• Grondige analyse
  • 3D-scan van beide voeten in gecorrigeerde stand
  • Zoolconcept op basis van voorgaand onderzoek

Uw zolen worden uitgefreesd en afgewerkt in eigen atelier

“Stappen is een dynamisch aspect.”

Wat neemt u mee op consultatie?

• Short
  • Indien u reeds steunzolen draagt, gelieve uw huidige steunzolen mee te nemen.
  • Indien u medisch beeldmateriaal ter beschikking hebt, gelieve dit mee te nemen.
  • Indien u frequent sport, gelieve uw sportschoenen mee te nemen voor een adequate loopanalyse.
Ontmoet onze therapeut(en)

Lisa Martens